Cestovné doklady

 

Milí cestovatelia. Prinášame Vám zopár rád pred vycestovaním do zahraničia.

Pred cestou nezabudnite najmä na nasledovné:

  • zabezpečte si vhodné cestovné poistenie

  • v dostatočnom predstihu si skontrolujte platnosť a neporušenosť cestovného dokladu

  • preverte si podmienky vstupu a vízových povinností do každej z krajín pripravovanej cesty

  • zoberte si so sebou kontaktné údaje na slovenské zastupiteľské úrady na trase vašej cesty

  • nenoste všetky doklady spolu s cestovným pasom.

  • vyhotovte si dve fotokópie dátovej strany cestovného pasu. Jednu kópiu nechajte u svojich príbuzných alebo priateľov, ktorých môžete v prípade núdze rýchlo kontaktovať a druhú kópiu majte počas cesty pri sebe, oddelene od cestovného pasu.

Cestovný pas Slovenskej republiky sa vydáva s územnou platnosťou do všetkých štátov sveta. Maloletým občanom Slovenskej republiky vo veku do 6 rokov sa vydávajú cestovné pasy s časovou platnosťou na 2 roky, deťom vo veku od 6 do 16 rokov s platnosťou na 5 rokov a slovenským občanom starším ako 16 rokov s platnosťou na 10 rokov. Ak je občan držiteľom cestovného pasu s platnosťou na 10 rokov, druhý cestovný pas sa mu vydá s platnosťou na 5 rokov.

Pri cestách do zahraničia s cestovným pasom treba dbať na to, aby mal pas potrebnú platnosť. Aj tie krajiny, do ktorých slovenský občan nepotrebuje víza, spravidla vyžadujú aby bol cestovný pas platný minimálne šesť mesiacov od dátumu vstupu do krajiny. Pokiaľ potrebnú informáciu o požiadavkách konkrétneho štátu nenájdete na stránkach ministerstva zahraničných vecí a európskych záležitostí, odporúčame pred cestou kontaktovať veľvyslanectvo príslušnej krajiny.

Občiansky preukaz možno použiť ako cestovný doklad do štátov, ktoré ho ako taký uznávajú. Ako cestovný doklad možno použiť len občiansky preukaz vydaný po 1.9.1993 formátu ID2 ( tzv. laminovaný), alebo neskôr typu z 1.7.2008, 1.5.2013, 30.11.2013 (http://www.minv.sk/?vzory-dokladov-obcianske-preukazy). Viacstránkové občianske preukazy vydávané v ČSSR/ČSFR ako cestovný doklad použiť nemožno.

Občania Slovenskej republiky môžu s občianskym preukazom vydaným formou ID karty cestovať na územie členských štátov Európskej únie, ďalej na Island, do Lichtenštajnska, Nórska, Švajčiarska, Čiernej Hory, Bosny a Hercegoviny, Macedónskej republiky, Srbska, Albánska, Gruzínska, Moldavska a Gibraltár. Pri cestách na územie iných štátov je potrebný cestovný pas platný minimálne 6 mesiacov od predpokladaného ukončenia pobytu.

Každý občan vrátane maloletého dieťaťa môže vycestovať do zahraničia len s platným cestovným dokladom. Odporúčame overiť na zastupiteľskom úrade štátu návštevy, či okrem cestovného dokladu nebude vyžadovaný tiež písomný súhlas rodičov (zákonného zástupcu), v akej forme a jazyku, a či podpis musí byť overený notárom, alebo je postačujúci len jednoduchý súhlas rodiča (zákonného zástupcu). Pozor napr. pri krajinách: Čierna Hora, Albánsko, Kapverdské ostrovy.

 

Všetky podrobnejšie informácie nájdete na stránke : https://www.mzv.sk/cestovanie_a_konzularne_info/staty_sveta

 

Dobrovoľná registrácia pred vycestovaním na MZV SR: https://www.mzv.sk/cestovanie_a_konzularne_info/registracia-pred-cestou-do-zahranicia

 

 

 

Strata batožiny

Milí cestovatelia. Prinášame aj pár rád pri problémoch na cestách.

 

 

STRATILI VÁM BATOŽINU NA LETISKU? PORADÍME, ČO ROBIŤ!

Vaša batožina môže mať len meškanie. Ak je zaslaná ďalším možným letom, mali by ste sa k nej do niekoľkých hodín dostať. Ak niekde nastala chyba a Váš kufor mal iné cestovateľské maniere než vy, vráti sa Vám do pár dní. Vždy však trvajte na tom, že chcete vypísať sťažnosť. Dostanete tzv. PropertyIrregularity Report (PIR), formulár, ktorý musíte vyplniť. Urobte tak ešte na mieste a vypýtajte si kópiu. Spolu s potvrdenkou o batožine Vám tento papier poskytne zamestnanec z check-inu. PIR formulár však nie je sám o sebe žiadosťou, takýto dokument musíte vypísať osobitne a spoločnosti doručiť do siedmich dní.

 

NA ČO MÁTE PRI STRATE BATOŽINY PRÁVO?

Ak je Vaša batožina na nesprávnej ceste, letecká spoločnosť Vám musí poskytnúť peniaze, ktorými pokryjete náhradné položky, ktoré budete počas čakania na batožinu potrebovať. Z tohto nákupu si schovajte potvrdenku. Môže sa však stať, že sa tejto zodpovednosti bude spoločnosť snažiť vyhnúť, pošle Vás za inou aerolinkou, ktorou ste cestovali alebo rovno za poisťovňou. Spoločnosť UK airlines má napríklad 21 dní na to, aby batožinu vysledovala, potom bude oficiálne vyhlásená za „nenávratne stratenú“. Sledujú ju pomocou elektronického označenia, ktoré jej pridelia pred Vaším odletom. Problém však nastáva vtedy, ak bol zadaný chybný kód. Po dlhom procese vypisovania žiadostí môžete v takomto prípade dostať za tašku odškodnenie. Jeho výška už závisí na konkrétnej leteckej spoločnosti.

 

POŠKODENÁ BATOŽINA ČI CHÝBAJÚCE POLOŽKY.

Ak je Vaša batožina poškodená či dokonca zničená, máte právo na jej nápravu a v krajnom prípade i na úplne nový kufor. Ak Vám v taške niečo chýba, je prakticky nemožné personálu dokázať, že to v nej predtým bolo. Preto je dobré sa takýchto situácií vyvarovať nákupom kvalitnej batožiny. Cennosti, elektroniku či peniaze si radšej zbaľte do príručnej tašky. Batožinu si pred odletom nezabudnite poistiť.

 

 

Meškal Vám let?

Milí cestovatelia,

prinášame Vám pár rád, ako postupovať v prípade meškania letu.

Ak cestujúci čaká na let viac ako 2 hodiny (uvedené sa vzťahuje na lety do 1 500 km), má právo na starostlivosť, spočívajúcu v:

  • poskytnutí občerstvenia, ktoré pozostáva z nápoja a jedla (zvyčajne sa poskytuje formou voucheru, ktorého hodnota zodpovedá času čakania)

  • zabezpečení komunikácie, ktorou sa rozumejú dva bezplatné telefonické hovory, e-maily alebo faxy

  • zabezpečení ubytovania v hoteli (ak si meškanie lietadla vynútilo pobyt cestujúceho na jednu alebo viac nocí) s transferom medzi hotelom a letiskom

Ak let mešká viac ako 5 hodín alebo ak bol let zrušený, cestujúci je oprávnený požadovať vrátenie ceny letenky.

V prípadoch, keď letecký dopravca neposkytol alebo odmietol poskytnúť cestujúcemu starostlivosť a cestujúci si na vlastné náklady a v primeranej miere zabezpečil občerstvenie, ubytovanie alebo transfer, cestujúcim by si mal uschovať doklady o kúpe občerstvenia, cestovný lístok, účet z hotela a pod. a následne požiadať o refundáciu uvedených nákladov u leteckého prepravcu. Je tiež potrebné, aby si cestujúci vyžiadal na letisku doklad o neposkytnutí starostlivosti.

Ak letecký dopravca cestujúcemu poskytol starostlivosť a ponúkol cestujúcemu prepravu na cieľové miesto, pričom cestujúci starostlivosť, prípadne prepravu odmietol a zabezpečil si občerstvenie alebo náhradný let na vlastné náklady (teda bez súhlasu leteckého dopravcu), takto vzniknuté náklady letecký dopravca neuhrádza.

Odškodnenie

Právo na odškodnenie v prípade dlhého meškania letu, zrušenia letu alebo odmietnutia nástupu na palubu lietadla: právo na odškodnenie vzniká cestujúcemu v prípade, ak priletí do cieľovej destinácie s meškaním väčším ako 3 hodiny.

Právo na odškodnenie nevzniká v prípadoch, keď meškanie letu bolo spôsobené mimoriadnymi okolnosťami, ktorými sú napr.:

  • nepriaznivé počasie

  • štrajk

  • situácia ohrozujúca bezpečnosť cestujúcich

  • závažná neočakávaná technická príčina, nezlučiteľná s bezpečným letom, ktorej nemohol letecký dopravca predísť primeranými opatreniami

  • ak sa cestujúci nedostavil včas na nástup do lietadla, nemal platné doklady, letenku a palubnú vstupenku, ak cestujúci zmeškal prípojné lety z dôvodu omeškania pri bezpečnostnej kontrole alebo nedodržal čas nástupu do lietadla na prestupnom letisku

  • ak existujú oprávnené dôvody na odmietnutie prepravy, hoci sa cestujúci včas prezentoval na let, ako sú napríklad dôvody súvisiace so zdravím, s bezpečnosťou alebo bezpečnostnou ochranou, alebo s nedostatočnými cestovnými dokladmi.

Ak bol let zrušený, cestujúci nemá nárok na odškodnenie ani v prípadoch, keď:

  • bol na zrušenie letu upozornený viac ako 14 dní vopred

  • bol 2 až 7 dní pred plánovaným odletom informovaný o zrušení letu s ponukou presmerovania, ktoré by mu umožnilo:

  • odlet do 2 hodín pred pôvodne plánovaným časom odletu a

  • prílet do konečnej destinácie do 4 hodín po pôvodne plánovanom čase príletu

  • bol do 7 dní pred plánovaným odletom informovaný o zrušení letu s ponukou presmerovania, ktoré by mu umožnilo:

  • odlet do 1 hodiny pred pôvodne plánovaným časom odletu a

  • prílet do konečnej destinácie do 2 hodín po pôvodne plánovanom čase príletu

Peňažná výška odškodnenia

Peňažná výška odškodnenia v súlade s nariadením č. 261/2004

  • 250 eur: 1 500 km a menej

  • 400 eur: nad 1 500 km v rámci EÚ a všetky ostatné lety od 1 500 km do 3 500 km

  • 600 eur: viac ako 3 500 km

Ak letecký prepravca ponúkne cestujúcemu presmerovanie a tento do konečnej destinácie priletí náhradným letom s dvoj-, troj- alebo so štvorhodinovým meškaním (podľa dĺžky letu), odškodnenie podľa nariadenia č. 261/2004 je možné znížiť o 50 %.



 

Schránka
0 zájazdov v schránke